Jesienna matematyka
Wolontariuszki programu „PROJEKTOR – wolontariat studencki” po raz kolejny, na zaproszenie Dyrekcji szkoły, poprowadziły zajęcia dla drugoklasistów w ramach matematycznego projektu. Tematem spotkania były pory roku, a w szczególności jesień, która już powoli dobiega końca.
Uczestnicy zajęć wcielili się w detektywów-przyrodników szukających oznak jesieni w otoczeniu szkoły, w parku, w lesie i na polach. Efektem przeprowadzonej „burzy mózgów” była mapa ze skojarzeniami związanymi z trzecią porą roku. Pierwszym symptomem informującym, że przyszła Pani Jesień podawanym przez uczniów były oczywiście kolorowe liście. Stały się one również motywem przewodnim matematycznej zabawy.
Uczniowie zostali podzieleni na dwie grupy. Jedna otrzymała kartoniki w kształcie jesiennych liści z prostymi działaniami dodawania i odejmowania, natomiast druga – z ich wynikami. Zadaniem uczniów było połączenie się w liczbowe pary „działanie – wynik”. Na zakończenie ćwiczenia wszystkie listki zostały przez drugoklasistów przyklejone na kartonie bristolu, tworząc piękny plakat jesiennego, matematycznego drzewa.
Następnie dzieci, biorąc udział w zabawie ruchowej „cyfra – znak”, przeniosły się w wyobraźni do jesiennego lasu. „Kodowanie” jesieni spodobało się wszystkim i sprawiło wiele radości. Uczniowie wykonywali gesty przypisane do cyfr (np. klaśnięcie w dłonie, podskok w miejscu, przysiad itp.), żegnając tym samym zasypiające zwierzęta, naśladując zbieranie grzybów i śląc pozdrowienia dla drzew, które przygotowują się do zrzucenia liści.
Ostatnią jesienną zabawą były wyścigi na taśmie metrowej. Drugoklasiści rywalizowali w parach, a emocji było co nie miara. Rzut dwiema sześciennymi kostkami, sumowanie uzyskanej ilości oczek, a następnie dodawanie i przesuwanie spinaczy na metrze krawieckim. Raz wygrywała jedna, a raz druga osoba, jednak najważniejsza była wspólna zabawa (z) matematyką.
Galeria