Kompetencje na szóstkę – klasa IVc
W tym roku klasa IVc bierze udział w prestiżowym programie organizowanym przez Fundację Uniwersytet Dzieci w roku szkolnym 2017/2018
pt. „Kompetencje na szóstkę II”.
W ramach pierwszego etapu zrealizowaliśmy lekcję o temacie „Dlaczego czasem lepiej w drużynie?”
Cele lekcji
Główny:Uczeń potrafi wskazać najważniejsze cechy drużyny.
Szczegółowe:
Uczeń:definiuje, co to jest drużyna,
- tłumaczy, czym drużyna różni się od grupy przypadkowych osób,
- tworzy projekt we współpracy z innymi,
- tworzy konstrukcję na podstawie projektu we współpracy z innymi.
Podstawa programowa
„ETYKA
(…) Treści nauczania – wymagania szczegółowe:
1.Poznawanie siebie, dostrzeganie cech indywidualnych własnych i najbliższych osób; (…);
6. Uczestnictwo w grupie, porozumiewanie się z innymi (…);
9. Uzasadnianie opinii, wydawanie sądów, kryteria ocen, między innymi w odniesieniu do zjawisk społecznych na poziomie małej grupy, społeczności szkolnej i społeczności lokalnej.
HISTORIA I SPOŁECZEŃSTWO
(…) Treści nauczania – wymagania szczegółowe:
1. Refleksja nad sobą i otoczeniem społecznym. Uczeń:
1) wyjaśnia, w czym wyraża się odmienność i niepowtarzalność każdego człowieka;
2) podaje przykłady różnorodnych potrzeb człowieka oraz sposoby ich zaspokajania;”
Metody pracy
samodzielnego dochodzenia do wiedzy – metoda problemowa, metoda sytuacyjna,
praktyczne – realizacji zadań wytwórczych,
asymilacji wiedzy – pogadanka,
klasyczna metoda problemowa – obserwacja.
Praca w grupie
Zaprojektowanie maszyny
Uczniowie podzieleni na grupy około 3-4 osobowe. Każda z nich otrzymała po jednym arkuszu szarego papieru (najlepiej format A1) oraz kredki. Uczniowie zaprojektowali maszynę, która nie istnieje, ale której powstanie ułatwiłoby/uprzyjemniłoby życie wielu ludziom.
Klasa IVc biorąc udział w programie, zrealizuje podstawę programową:
- rozwinie kompetencje społeczne uczniów (kreatywność, innowacyjność, przedsiębiorczość),
- wykształci umiejętność krytycznego i logicznego myślenia, rozumowania, argumentowania i wnioskowania,
- zapewni wszechstronny rozwój osobowy i społeczny (komunikacja i współpraca w grupie, nawiązywanie relacji, realizacja wspólnego projektu),
- rozbudzi i zaspokoi naturalną ciekawość poznawczą.
Kształtowanie kompetencji społecznych uczniów jest obecnie jednym z najważniejszych zadań szkoły. To trudne zadanie wykonamy – przy wykorzystaniu scenariuszy proponowanych przez Fundacje Uniwersytet Dzieci, zrealizujemy atrakcyjne lekcje i zmotywujemy uczniów do rozwoju. To idealny program dla wszystkich nauczycieli, którzy chcą rozwijać potencjał uczniów i ułatwić im naukę, nawiązywanie relacji z innymi i skuteczne komunikowanie się.
informacje_dla_rodzicow_kompetencje_na_szostke_2
dr Beata Kraska-wychowawca