Sprawozdanie z udziału w programie „Zdrowo jem, więcej wiem”.
Uczniowie klasy Ia Zespołu Szkół im Jana Pawła II biorą udział w wiosennej edycji organizowanego przez Fundację Banku Ochrony Środowiska projekcie „Zdrowo jem, więcej wiem”. Program skierowany jest do uczniów klas 0 -3 Szkoły Podstawowej, a jego głównym celem jest promowanie zdrowego stylu życia. Do podstawowych zadań postawionych przed uczniami należały:
- Udział w lekcji wychowania fizycznego (wg. zaproponowanego scenariusza), wykazanie się swoją sprawnością i zdobycie tytułu „Sportowego asa”,
- Opracowanie zasad autorskiej gry drużynowej,
- Założenie i pielęgnowanie „Klasowego ogródka ziołowego”.
Pkt.1 Realizacja głównego zadania tj. przeprowadzenie lekcji została przy współpracy z nauczycielem plastyki połączona z warsztatami artystycznymi zatytułowanymi „Zdrowie – jestem na tak”. Głównymi celami tych zajęć było: utrwalanie zdrowych nawyków żywieniowych, ruchowych; ukazanie roli higieny i sportu, umiejętność współpracy w grupie, czy wykonanie pomocy dydaktycznych. W czasie zajęć dzieci tworzyły „Księgę dobrych rad” dotyczącą zdrowia, sportu, odżywiania się itp. Uczniowie mieli za zadanie wypisać na kartkach po jednej radzie dla swych kolegów, a następnie kartki te zostały połączone w długą księgę. Kolejne ćwiczenie polegało na naklejeniu na namalowanej sylwetce z wybranych wyrazów tych, które mają korzystny wpływ na nasze zdrowie (między innymi wpływ ruchu na zdrowie), a poza sylwetką tych, które źle wpływają na nasze samopoczucie. W ten sposób dzieci bawiąc się zdobyły wiedzę dotycząca sportu, funkcjonowania ich własnego ciała oraz przećwiczyły umiejętność pracy w grupie. Lekcja „Zostań sportowym asem” przeprowadzona została zgodnie ze scenariuszem. Po przejściu na salę gimnastyczną dzieci zapoznane zostały z głównymi celami zajęć, odczytany został wiersz „Na zdrowie”, a także zaprezentowany został dyplom „Sportowego asa”. Następnie uczniowie przystąpili do zajęć ruchowych. W czasie rozgrzewki dzieci brały udział w zabawie „Zwierzęta – liczby”, a po uspokojeniu organizmu przystąpiły do rywalizacji o tytuł Sportowego asa. Po zaprezentowaniu zadań do realizacji na poszczególnych stacjach dzieci podzielone zostały na grupy i przystąpiły do wykonywania ćwiczeń. Przed każdą stacją położone zostały kartki papieru na których ćwiczący zapisywali osiągnięte wyniki. Czas pracy oraz poprawność wykonanych ćwiczeń określał nauczyciel, a ewentualne błędy były natychmiast korygowane. Stacja nr 5 „przeskoki na piłce” została zmodyfikowana (dzieci przeskakiwały przez nisko ustawione płotki).. Później wszyscy bawili się w zabawy „Wąż – lider” i „Piętnastka”. W części końcowej lekcji dokonana została ocena aktywności ,osiągnięć uczniów, przypomniane zostały cele lekcji oraz stopień ich realizacji. Wręczone zostały również karty pracy „Jestem sportowym asem” z poleceniem wykonania przy pomocy rodziców zadania domowego (wypełnienie krzyżówki). Prowadzący zajęcia pogratulował wszystkim uczniom zdobycia tytułu „Sportowego asa”, a na wręczenie pamiątkowych dyplomów zaprosił do głównego holu szkoły, gdzie wystawione zostały wykonane w czasie warsztatów prace uczniów.
Pkt.2 Uczniowie kl.Ia z ZS w Sokołowie Młp. w ramach lekcji wychowania fizycznego uczestniczą w zajęciach na basenie. Zabawy i gry w wodzie sprawiają im olbrzymią przyjemność. Jedną z zabaw stosowanych w czasie lekcji jest nasza autorska gra w „Cztery koła”.
Opis gry:
Pomoce: 4 koła hula hop, makarony ( kolory -w zależności od liczby zespołów), 2 piłki.
Miejsce: basen rekreacyjny.
Uczniowie podzieleni na 2 zespoły, którym przyporządkowane są określone kolory makaronów. Uczestnicy gry otrzymują po 2 koła hula hop, które należy umieścić na wodzie . Zadaniem drużyn jest wrzucenie piłki do pływających obręczy przeciwnika i „obrona” własnych kół. Wszyscy uczniowie poruszają się w wodzie w pozycji tzw. „konika morskiego”, można : pływać, biegać, chodzić ( w zależności od umiejętności zawodników). Piłkę można chwytać, podawać do partnerów, lub toczyć jednorącz po lustrze wody. Zabrania się wyrywania piłki z rąk, noszenia jej oburącz, wskakiwania (podtapiania) na przeciwnika – gra jest bezkontaktowa. Piłę można przejąć poprzez wygarnianie, blokowanie, przechwytywanie podań. Punkt zdobywa drużyna, której uda się wrzucić piłkę do pływającej obręczy przeciwnika. Po zdobyciu pkt. grę wznawia zespół broniący w poprzedniej akcji podaniem piłki do partnera z wysokości własnego koła hula hop.
Grę można uatrakcyjnić poprzez wprowadzenie drugiej piłki.
Odmiana; Aby zdobyć pkt. jeden z zawodników musi dotrzeć do koła przeciwnika i podnieść je do góry. Drużyna atakująca musi rzucić piłkę w taki sposób, aby przeleciała przez podniesioną obręcz.
Uwaga: Obręczy nie może podnosić do góry za każdym razem ten sam zawodnik.
Pkt.3 Zioła, dzisiaj już zapomniane, towarzyszyły ludziom od pokoleń. Używano ich zarówno jako surowca leczniczego, naturalnych kosmetyków oraz dodatków kulinarnych. Oto krótkie sprawozdanie z realizacji postawionego przed nami zadania – założenia klasowego ogródka ziołowego.
Na początku miesiąca marca dzieci z klasy I ”b” przyniosły do sali niezbędne do założenia klasowego ogródka: pojemniczki, doniczki i skrzyneczki. Zakupiły ziemie ogrodniczą i przystąpiły do wykonania koniecznych prac. Dzieci wspólnie z nauczycielem posiały: rzeżuchę, bazylię, cebulkę, szczypiorek, paprykę , seler , a także dodatkowo ziarenka cukini i dyni. Założyły „Dzienniczek obserwacji”, w którym zapisywały wykonywane przy ogródku czynności , a także swoje spostrzeżenia np. w jaki sposób roślinki wzrastały. Cybuchy cebulki i szczypiorku, często były obrywane, a dzieci dokładały je do przyniesionych z domu kanapek jako smaczny dodatek. Cały nasz ogródek stoi obecnie na parapecie i stoliku przy oknie. Dzieci, każdego dnia sprawdzają, czy roślinki mają odpowiednią wilgotność i w razie potrzeby je podlewają. Prowadzą obserwacje, a swoimi spostrzeżeniami dzielą się z kolegami z innych klas. Cieszą się wzrostem każdej wykiełkowanej roślinki i nowo pojawiającym się listkiem. Uczniowie zdobywali również wiedzę dotyczącą ziół; ich roli w ziołolecznictwie i w kuchni. Dotychczas dzieci nie potrafiły rozróżnić poszczególnych gatunków ziół, nie znały także ich nazw. Dzięki zdobytej wiedzy obecnie potrafią je rozpoznawać. Porównywały zapachy posadzonych roślinek, dowiadywały się o sposobach wykorzystania ich jako przypraw w kuchni . Część sadzonek została przepikowana już do skrzynek. Wiedzą, że każdego dnia mają w domu zjadać dużo nowalijek i motywować rodziców do używania ziół w domowej kuchni.
Galeria
1-LEKCJA Zostań sportowym asem
2-KONKURS Strefa aktywności – stwórzcie własną grę zespołową
3-KONKURS Klasowy ogródek ziołowy
4-PROMOCJA podjętych działań w szkole