Grant – Kolego pokażę Ci matematykę! – KONKURS GRANTOWY w ramach PROGRAMU „mPotęga” – III EDYCJA
Realizację projektu rozpoczęliśmy już we wrześniu 2016r. poprzez zebranie zgłoszeń chętnych uczniów z 2 i 3 klas gimnazjum w celu przygotowania oraz poprowadzenia 10 godzin warsztatów, pod okiem nauczycieli matematyki.
Od 01.10.2016r . zostały zorganizowane cykliczne spotkania z grupą uczniów w ramach przygotowania oraz dopracowania scenariuszy warsztatów, zajęć, zabaw, gier logicznych. Określono tematykę 10 godzin warsztatów. Przygotowano szczegółowy podział tematów, programu warsztatów oraz jego zawartości. Zastanowiono się, ile czasu zajmą poszczególne ćwiczenia czy inne elementy warsztatów.
Zaplanowano aktywne metody nauczania / pracy z grupą. Warsztat to nie wykład! Przewidziano czas na dyskusję, komentarze, omówienia ćwiczeń – udział w warsztacie zwykle powoduje emocje oraz sytuację, w której każda/y uczestniczka/k chce się wypowiedzieć, chce opowiedzieć o własnych doświadczeniach albo storpedować wagę problemu. Potraktowano program elastycznie. Zastanowiono się, z których punktów można zrezygnować, jeśli zabraknie czasu.
W trakcie przygotowywania warsztatów zakupiono oraz otrzymano wszystkie zamówione pomoce naukowe, które następnie wykorzystywano w ramach prowadzonych warsztatów.
Zorganizowano cykl zajęć –warsztatowych dla uczniów z klas I, II i III gimnazjum. Wszystkie zajęcia zostały zaproponowane, stworzone
oraz przeprowadzone przez uczestników projektu-gimnazjalistów. Największym zainteresowaniem cieszyły się :
- Zajęcia z kodowania zadań QRreader były okrzyknięte najnowocześniejszymi zajęciami. Były to zajęcia, w których młodzież przy użyciu zainstalowanego programowana na komórki QRreadera mogła odkodować , wcześniej zakodowane zadania z tematyki czworokątów oraz figur przestrzennych. Zadania te zostały wcześniej, przez prowadzących zajęcia zakodowane, a następnie w sposób losowy przypięte magnesami do tablicy. Grupy uczniów miały za zadanie w jak najszybszym czasie odkodować zadania oraz rozwiązać je, tym samym uzyskując punkty.
- Warsztaty przy użyciu flipchartów- układ współrzędny z kartą pracy.
- Warsztaty z objętości i pól powierzchni figur przestrzennych. Zestawy zadań przygotowane przez młodzież z prezentacją wstępną o tychże figurach. Były to zajęcia bardzo medialnej młodzieży, tym bardziej wzbudziły duże zainteresowanie słuchaczy.
- Zabawa w giełdę przy użyciu procentów, spadków oraz wzrostów cen akcji wymyślonych firm. Młodzież mogła poczuć się jak w prawdziwej giełdzie. Otrzymywali skserowane jednostronnie pieniądze oraz inwestowali je kupując oraz sprzedając akcje. Wygrywała osoba, która uzyskała największy zysk od momentu otrzymania wstępnej kwoty bazowej.
- Gra BrainBox trenująca pamięć, koncentrację oraz pojęcia
z matematyki, wzory, zamianę jednostek. Gra grupowa. Umysł sprawniej przyswaja informacje podane w atrakcyjnej formie, a zwłaszcza aktywującej wszystkie ośrodki stymulujące pamięć, takie jak: kolory, dotyk, świadomość przestrzeni, poczucie rytmu itp. - Warsztaty komputerowe przy użyciu programu GeoGebra z tematyki figur płaskich, długości odcinków, pól figur płaskich.
- Warsztaty „Bank i makler giełdowy”. Oprócz wyjaśnionych pojęć inflacja, lokata, stopa procentowa zadania tematyczne związane
z bankiem, procentami, powiązane w całość jedną historią.
Koordynator projektu Beata Kraska
Przykłady zakodowanych zadań: